head.log

dla wszystkich, lecz nie dla każdego | Krzysztof Kudłacik

czy potrzebujemy opisu zdjęcia?

Pytanie postawione w temacie ma złożoną odpowiedź. Do tego nie pozbawioną kontrowersji, bo wiele zdjęć można rozmaicie klasyfikować. Z racji fotografii, jaką uczę się uprawiać, wierzę, iż moje zdjęcia opisu nie potrzebują, bo albo zdjęcia przemawia do wyobraźni odbiorcy, albo nie przemawia – żaden opis nic tu nie zmieni. Więcej – opis lub sugestywny tytuł – może narzucać odbiorcy interpretację, sposób odbioru fotografii. W tym sensie opis może być zwyczajnie szkodliwy. Unikam opisów. Opisem jest także tytuł zdjęcia. Jeśli nadaję moim fotografiom tytuły, to nie mają one związku z treścią fotogramu – najczęściej to przypadkowe tytuły utworów muzycznych, których słuchałem w czasie edycji danego kadru.

Jednak fotografia dokumentalna, a w szczególności jej najważniejsza część – fotoreportaże, fotografia prasowa – wymaga opisu bezwzględnie. Te zdjęcia ze swojej natury muszą mieć opis – im jaśniejszy i bardziej dosłowny tym lepszy. Ba, często korzystnie jest opis poszerzyć także o to, co dzieje się przed lub po zrobieniu zdjęcia.

Poniżej daję przykład kapitalnie sprawę ilustrujący. Pochodzi z fotobloga NYTimes, czyli Lens:

izraelski żołnierz
fot.Ammar Awad, Reuters

Opis brzmi:

Izraelski żołnierz podnosi broń na palestyńską kobietę w czasie zamieszek na Zachodnim Brzegu, we wsi Nabi Salih, niedaleko Ramallah. Kobieta uciekła nietknięta. Zamieszki wybuchły po kłótniach z żydowskimi osadnikami.

Źródło: Lens, http://lens.blogs.nytimes.com/2010/01/22/pictures-142/ podkreślenie moje.

Wyobraźcie sobie wydźwięk tego kadru pozbawionego jakże ważnego opisu.

połączenie siatkówki i szczypiorniaka arrow-right
Next post

arrow-left skąd się biorą dzieci?
Previous post

  • zorro

    26 stycznia 2010 at 11:13 | Odpowiedz

    No cóż. Prasa lewicowa opisałaby to zdjęcie następująco : „Ostatnie chwile życia młodej Palestynki skatowanej przez żydowskiego żołdaka”.
    A że jednak przeżyła, to już jest nieważne.

  • empiryk

    26 stycznia 2010 at 16:51 | Odpowiedz

    dokładnie tak

  • zdjęcie, które zabiło | fotografia

    8 czerwca 2010 at 17:18 | Odpowiedz

    […] Saigon execution photo to wręcz klasyczny przykład wykorzystania fotografii w celach ideologicznych i jednoczesnego fałszowania historii. To przykład zdjęcia, które powinno mieć podpis. […]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *